Pergi Interview Kerja Dapat Soalan "You Pakai Perfume Apa ?" | Masih lagi teringat sekitar tahun 2013 , baru habis belajar dan berhasrat untuk memohon kerja , maklumlah fresh graduate kan pasti mempunyai perasaan nervous untuk pergi interview kerja . Dalam fikiran ini asyik la tertanya apakah soalan- soalan yang bakal ditanya sewaktu sesi temuduga tu nanti kan . 


Marilah saya throwback kisah saya. Untuk pengetahuan itu la merupakan interview kerja saya yang pertama . Waktu tu saya interview di sebuah syarikat Singapura tapi bertapak di Johor Bahru . Saya dapat tahu kekosongan jawatan tersebut pun daripada kakak semasa saya dalam latihan industri . 


pakai perfume apa


Apa perkara pertama yang saya lakukan sebelum menempuh hari tersebut ?


Saya buka website dan mula study background company tersebut . Website pula bahasa inggeris , aduh ! memang saya tak berapa nak faham apa sebenarnya company saya ni sebenarnya buat apa kan . Tapi , saya cakap pada diri ialah be yourself! Dont try to impress people acah acah macam perfect candidate gitu kan .


Tapi dua tips yang saya lakukan ini sangat membantu terutama sekali yang tiada pengalaman pergi interview kerja. 


  • Pakaian perlu la tiptop

Pakaian saya waktu tu tak mahal langsung pun , hanya recycle pakaian yang saya ada tetapi saya bersiap bersungguh- sungguh . Make up pun tak terlampau tebal hanya orang cakap just nice to see dan sesuai untuk pergi kerja . Lepastu , saya teringat tips dari pensyarah Human Resource saya untuk memakan shawl . Jangan pakai tudung sarung , itu menampakkan yang awak tiada effort untuk bersiap pergi kerja. Jadinya saya pakai shawl . 

  • Magic Touch ni yang buat saya diterima

Sewaktu interviewer itu bertanya kepada saya "tell me how do you know about this company?" . Saya cerita la mengikut kefahaman saya . Jujurnya , jawapan saya pada ketika itu sangat teruk mungkin jika dibandingkan dengan candidates yang lain yang jauh lebih bagus menerangkan tentang details of the company. 

Tetapi , satu persoalan seterusnya ini menyelamatkan saya dari candidates yang lain .


"You Pakai Perfume Apa?"


Saya jawab "Inspired perfume je ...(sebut nama jenama tersebut) " 

Respon seterusnya dari interviewer ialah "wangi ,  I like that smell"

Saya terus jela cakap "Saya memang suka insipired perfume , mana la mampu nak pakai original perfume kan . saya juga buat bisnes online jual perfume " (Masa tu saya promote dekat Facebook je )


Percaya atau tidak , conversation makin terus berpanjangan dan saya hanya banyak bercerita tentang perfume sahaja . Tapi selang seli juga la dengan pertanyaan tentang kerja.

Alhamdulilah , saya diterima bekerja pada ketika itu . Memang la rezeki , tapi saya rasa kalau "magic touch" saya ni tiada , mungkin saya bukanlah pilihan utama pada ketika itu . Untuk yang masih mencari kerja , cadangan saya ialah untuk betul - betul bersiap sewaktu sesi interview dan jangan lupa untuk pakai perfume .


Pakai la perfume yang memang kena dengan your personality ! Pakai la perfume yang buat "this is my signature" . Bila orang bau , yes , that my smell gituw! 

Okay , jumpa di lain cerita nanti~